Porady on-line
Jeśli masz problem z przemocą i szukasz pomocy dla siebie lub kogoś bliskiego - napisz do nas! Porady są udzielane anonimowo i bezpłatnie.

Doświadczam przemocy
Doświadczasz przemocy i chcesz dowiedzieć się co możesz zrobić aby wyjść z tej sytuacji?

Jestem świadkiem przemocy
Jeśli w otoczeniu obserwujesz zdarzenia przemocy to stajesz się świadkiem przestępstwa. Masz poczucie, że powinieneś coś zrobić, ale nie wiesz jak możesz pomóc?

Mówią, że stosujesz przemoc
Niezależnie od tego od jak dawna stosujesz przemoc, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na podjęcie próby wyjścia z pułapki. Możesz nauczyć się żyć bez przemocy.

Krzywdzone dzieci
Potocznie twierdzi się, że „rodzicielskie lanie jeszcze nikomu nie zaszkodziło”, w pełni akceptując je jako metodę przynoszącą pozytywne efekty, ale krzywdzenie dzieci jest przemocą.

Mówią, że stosujesz przemoc
Drukuj

Niezależnie od tego od jak dawna stosujesz przemoc, jak mocno jesteś uwikłany w tę sytuację, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na podjęcie próby wyjścia z pułapki. Możesz nauczyć się żyć bez przemocy i zmienić swoje życie i Twoich bliskich na lepsze!

Uważasz się za kochającego męża lub rodzica:
  • czujesz się przywiązany do rodziny, nie wyobrażasz sobie, że mógłbyś ją utracić, traktujesz ją jak swoją własność
  • czujesz się przez swoich bliskich niedoceniany, niezrozumiany
  • oczekujesz, że Twoi bliscy będą spełniać Twoje potrzeby w ściśle określony sposób
  • bardzo starannie dbasz o swój wizerunek poza domem, na zewnątrz, w pracy, wśród sąsiadów i znajomych
  • niejednokrotnie jesteś przekonany, że wiesz, co dla innych jest dobre
  • masz trudność z zaufaniem komukolwiek
  • masz potrzebę kontrolowania bliskich
  • często obawiasz się, że jesteś zdradzany
  • uważasz, że jeżeli ktoś nie wykonuje Twoich poleceń, to Cię nie szanuje
  • niejednokrotnie masz przypuszczenie, że inni są przeciwko Tobie
  • często czujesz się bezradny, przeżywasz często napięcia i lęki w różnych sytuacjach
  • Twoi bliscy – dzieci, partnerka - w reakcji na Twoje zachowanie płaczą
  • bardzo potrzebujesz, aby nikt nie miał wątpliwości, że Twoje zachowanie jest absolutnie „męskie”
  • nie wyobrażasz sobie, żeby Twoja partnerka wyszła sama z domu, podjęła pracę
  • tłumaczysz swoje zachowania słowami w stylu:
    • „od czasu do czasu trzeba przypomnieć, kto w domu rządzi”
    • „dzieci i ryby głosu nie mają”
    • „kobiecie nie można ufać, bo z natury jest zdradliwa”
    • „smarkacz ma się słuchać”
    • „ona powinna wiedzieć, co do niej należy”
    • „jak się nie dopilnuje, to nie wiadomo, co zrobi”
    • „smarkacz musi się trochę bać”
    • „to twoja wina”
    • „sama się o to prosiła”
    • „jak jest głupia, to ma za swoje”
  • pamiętasz, że w przeszłości, jako dziecko miałeś poczucie, że zasłużyłeś na bicie, bo słyszałeś słowa:
    • „tyle razy prosiłam cię, żebyś nie pyskował”
    • „gdybyś od razu zrobił to, o co cię prosiłem”
    • „mama by się nie zdenerwowała, gdybyś się więcej uczył”
  • często chciałeś nie czuć, bo czułeś się nieustająco bezradny i winny
  • marzyłeś o tym, aby posiadać taką siłę, która pozwoli Ci się zemścić na tym, kto Cię krzywdzi
  • aktualnie zdarza Ci się niszczyć rzeczy, demolować mieszkanie
  • szarpać, popychać, bić bliskich
  • wyśmiewać, krytykować, izolować, upokarzać, zawstydzać członków rodziny
  • szantażować, zabierać im rzeczy i pieniądze
  • zaciągać długi i kredyty

Jeśli powyższe stwierdzenia odnoszą się do Ciebie istnieje duże prawdopodobieństwo, że jesteś sprawcą przemocy i powinieneś poszukać pomocy.

Pełna odpowiedzialność za zachowania przemocowe spoczywa na osobie, która je stosuje
Nic nie usprawiedliwia przemocy


Prawdopodobnie żywisz przekonanie, że masz prawo tak postępować, a ponadto, że jest to jedyny sposób na osiągnięcie tego, co jest Ci potrzebne, więc musisz zachowywać się tak jak dotychczas.

NIE MUSISZ! Zgodnie z prawem NIE WOLNO Ci tego robić.

Niezależnie od tego od jak dawna stosujesz przemoc, jak mocno jesteś uwikłany w tę sytuację, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na podjęcie próby wyjścia z pułapki. Często wymaga to kontaktu ze specjalistą, możesz nauczyć się:
  • wpływać na swoje myślenie
  • przeżywać różne emocje, które same w sobie nie są złe, ale możesz nauczyć się kontrolować sposób ich wyrażania nie raniący innych, nie zagrażający im
  • poszerzyć repertuar przeżywanych emocji, to nie muszą być przede wszystkim złość, bezradność, lęk
  • prosić, przyjmować pomoc i negocjować swoje prawa a nie wymuszać je

Możesz nauczyć się żyć bez przemocy i zmienić swoje życie i Twoich bliskich na lepsze!
Zobacz także
Pomoc w Twojej okolicy:
Policja
  • 112 (tel. alarmowy)
  • 997 (tel. alarmowy)
  • (22) 603 72 22 (tel. zaufania)
  • (22) 603 72 55 lub 56
    (dyżur telefoniczny – Wola)
Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola
  • (22) 632 01 25
Ośrodek Interwencji Kryzysowej
  • (22) 837 55 59
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny Dzielnicy Wola
  • (22) 631 26 92